Otázky

Najčastejšie otázky od Vás - FAQ (Frequently asked questions)

 

Toto je zoznam asi najčastejších otázok od Vás, tento zoznam pravidelne doplňujeme a aktualizujeme.

 

1. Musíte si dať zapísať Zmenu farby do Technického preukazu?

 

Čiastočný polep

 

Čiastočný polep nie je v zákone presne definovaný, žiadne presné percentá inej farby na vozidle, takže riadením sa podľa zákona, by ste si mohli prelepiť celé auto do inej farby a strechu alebo inú čast nechať v pôvodnej farbe a neporušili by ste tým zákon o zmene farby, pretože nedochádza k celkovej zmene farby na celom vozidle. Toto mi odpísali z dopravného inšpektorátu, kedže som rozposlal maily na viaceré inšpektoráty po Slovensku. 

Problém nastáva pri kontrole STK, vzhľadom na to, že na staniciach STK sú namontované kamery, nebudú Vás chcieť pustiť pri zmene farby presahujúcej 50% farby vozidla. Kedže pre nich je biznis samotná kontrola originality, tak Vás ju pri zmene farby pošlú vykonať, inak Vám nedajú prejsť cez STK.

 

zmena_farby celopolep caste otazky faq - TaishiFolie

 

Celopolep 

 

Pri celopolepe auta (prípadne polep nad 50%) je nutné vykonať zápis do technického preukazu! Pred zápisom je však nutné vykonať kontrolu originality (cca 80e a viac), doklad o vykonanej kontrole originality môže byť maximálne 14 dní starý. Až potom sa môže vykonať zápis zmeny farby do technického preukazu (kolok cca 6e). 

Problém je hlavne v tom, že v zákone nie sú fólie presne špecifikované. Preto sú názory na túto problematiku často nejasné. Zákon hovorí o trvalej zmene farby vozidla prípadne o farebnom vyhotovení vozidla. Fólia nie je trvalá zmena farby, ale iba dočasná zmena. Polícia používa farbu vozidla ako špecifický znak pri pátraní po vozidlách, preto je podstatné to, ako vozidlo vyzerá skutočne, bez ohľadu na to, či dochádza k zmene farby lakovaním, fóliou alebo presprejovaním tekutou fóliou(plastiDip, RacerDip a iné).

 

Viac sa dočítate v našom článku o zmene farby a legislatíve alebo vo videu.

 

2. Koľko fólie potrebujete na celé auto?

 

Pre veľmi zjednodušený a čisto približný výpočet treba pomerať celkovú dlžku auta a vynásobiť ju 3. Táto veľkosť nám zaráta 2 bočné strany + kapotu,strechu a kufor. Na nárazniky budete potrebovať cca 2-3 bm. Ak máte teda auto dlhé 4 metre, treba počítať s cca 12-14 bm fólie.

 

Pre čo najpresnejšie vypočítanie fólie potrebnej na celé auto je potrebné premerať všetky jednotlivé diely auta v najširších bodoch. Niektoré diely napr. predný a zadný nárazník sa väčšinou dajú nalepiť z jedného cca 2.5 m dlhého kusu fólie.

 

Pre každý diel auta treba pripočítať rezervu na zahýbanie cca 5-10cm po všetkých stranách

 

Približné potrebné množstvá fólie na celé auto podľa veľkosti:

Malé autá (Nissan Micra, Opel Corsa, Škoda Fabia) - 11 bm

Hatchback (Audi A3, Ford Focus) - 13 bm

Sedan (Opel Vectra, Škoda Octavia, Audi A6, BMW 5) - 15 bm

Combi a SUV (Kia Sorento, Mercedes ML)- 15 až 17 bm

rozmery auta kolko folie je potrebnych na polepenie auta - TaishiFolie

 

3. Koľko stojí oblepenie celého auta?

 

Najčastejšia otázka poslednej doby je cena za polep.

V prvom rade je treba špecifikovať o aké auto a akú fóliu máte záujem.

Celé auto má väčšinou 13 dielov, cena za prácu na jednom diele sa pohybuje približne okolo 50-75 eur za prácu plus cena fólie. 

Závisí od veľkosti a zložitosti daných dielov. 


My sme eshop, fólie iba predávame a testujeme na našich autách. Vieme poradiť ohľadom lepenia, ale lepenie nevykonávame.


Cena za auto typu kombi bude určite vyššia ako za práce na hatchbacku. 

Jednak sa spotrebuje aj viac fólie, ale aj samotný čas realizácie je dlhší.

Bežná cena celopolepu môže byť od 500-1500Eur, pri chrómových fóliach to môže byť aj 3-4 tisíc Eur.

Viac o cene celepolepu sa dočítate v našom článku: Koľko stojí celopolep auta? 

 

4. Príde mi fólia v celku?

 

Veľa ľudí sa pýta, či im príde fólia v celku, hoci to uvádzame v popise produktov. Ak si objednáte napríklad 2 bm (bežný meter - šírka x meter), tak Vám pošleme v celku rozmer 2x1.52m (väčšina roliek polepových fólií ma šírku 1.52m).

Pri fóliach na svetlá je to rovnako, fólie na svetlá máme väčšinou v rozmeroch 30cm, ak si objednáte napr. 3bm, tak Vám pošleme fóliu na svetlá 0.3x3m v celku.

Platí to dokonca aj pri rezacích páskach WrapCut, kotúč má 60m, no predávame ich aj na metre, ak chcete napr. 5m, tak ju dostanete v celku, a nie po jednom metri. Stačí vložiť 5ks Rezacej pásky 1m do košíka.

 

Folie posielame vzdy v celku - TaishiFolie 

 

5. Sú povolené fólie na svetlá?

 

Oficiálne povolené nie sú žiadne fólie na svetlá ani vpredu ani vzadu, no aj napriek tomuto zákazu si ich ľudia dávajú.

Dovolené nie sú ani priesitné ochranné svetlá proti kamienkom. Svetlé odtiene nie je veľmi ani vidno pri zapnutých svetlách, takže nie sú až také nápadne. No tmavšie, chameleónové alebo iné farebné fólie na svetlá sú už nápadnejšie. 

Každopádne závisí od policajtov na akých natrafíte, niektorí to riešia, niektorí nie (prípadne si nevšímnú).

 

Oficiálne stanovisko: 

Farebné fólie na svetlá použité na reflektoroch v sortimente podliehajú ustanoveniam vyhlášky č. 725/2004 MDPaT ako aj neskorších doplnení a zmien vyhlášky č. 578/2006 MDPaT o premávke na pozemných komunikáciách SR. Tieto fólie nespĺňajú dané podmienky a je teda možné užívať ich iba mimo verejných komunikácií, v motoristickom športe (tu podliehajú produkty iným predpisom ako napr. FIA atď.) alebo iných uzatvorených akciách a podujatiach.

 

6. Koľko trvá celopolep?

 

Závisí to tiež od auta, dielov, ktoré sa dajú demontovať a ako.

Ďalej to závisí aj od toho v akom stave je lak. Ak je poškodený, treba k tomu pripočítať čas na brúsenie a tmelenie a v neposlednom rade sa predlžuje aj samotné lepenie, nakoľko treba dávať pozor, aby sa tmel pri lepení neodtrhol a nenalepil na fóliu.

V priemere to väčšinou trvá 2 ľudom cca 3-5 dní.

 

7. Podmienky pri lepení polepových fólií

 

Pri lepení fólií je nutné dodržať niektoré podmienky. Fóliu treba lepiť približne pri teplote 20-25 stupňov. Preto sa v zime odporúča lepiť fóliu iba v teplej garáži. Je to nutné dodržať z viacerých dôvodov. Fólia pri nízkych teplotách stráca svoje schopnosti, je tvrdá a zároveň sa stáva krehká, ľahko sa teda môže potrhať. Naopak pri vysokej teplote (+30 a viac stupňov) sa fólia veľmi naťahuje, čo nie je dobré pri lepení rovných plôch. Preto aj v lete treba lepiť v nejakej garáži, kde nie je fólia vystavená priamemu slnečnému žiareniu. Prípadne aspoň v tieni.  

Každopádne je lepšie lepiť v uzavretom priestore, kde sa nevíri prach a iné nečistoty, ktoré sa Vám môžu pri aplikácii nalepiť na fóliu. 

Vozidlo musí byť 24 hodín po nalepení fólií garážované, v pokoji (nejazdiť), v suchu (preto garážované) a bez silného slnečného svetla. 

Viac o správnych podmienkach sa dočítate v našom článku 9 tipov, na ktoré netreba zabúdať pri lepení fólií.

 

8. Dá sa fólia odstrániť bez poškodenia laku?

 

Fólie je možné z rôznych dôvodov odstrániť. Avšak je to lepšie zveriť do rúk odborníkom, aby ste si náhodou nestrhli fóliu aj s lakom. Lebo boli už aj také prípady, kedy sa spolu s fóliou strhol lak.

Ak nechcete volať odborníka, tak si prečítajte náš článok Ako odstrániť fóliu bez škôd.

Často sa to stáva pri lacných fóliách bez vzduchových kanálikov, ktoré majú veľmi silné lepidlo a stáva sa to často aj pri autách, ktoré boli dodatočne lakované napr. po nehode. Preto pri opätovne lakovanom aute treba rátať s možnosťou odtrhnutia laku a je preto vhodné zvážiť, či fóliu vôbec aplikujete.

Fóliu treba odstraňovať pomaly, pri odstraňovaní si pomôžte si nahriatím fólie teplovzdušnou pištoľou alebo fénom, lepidlo povolí a fólia sa bude ľahšie odstraňovať. 

Po odlepení sa môže stať, že na kapote ostanú zvyšky lepidla, ktoré sa ale dajú jednoducho očistiť rôznymi prípravkami napr. OFF - odstraňovač lepidla, technický lieh, prípadne iný odstraňovač lepidla.

Kvalitné fólie by nemali vôbec zanechávať lepidlo na karosérii. Po odstránení fólie, ostáva na aute nepoškodený lak,  zachováva si lesk ako pred nalepením fólie.

 

ako odstranit foliu bez poskodenia laku clanok blog TaishiFolie

 

9. Aká je životnosť fólií? 

 

Výrobcom udávaná životnosť fólií v exteriéri je približne 2-3 roky, v interiéri 8 rokov. To je dostatočne dlhá doba v pomere ceny, čo do toho investujete. Okrem toho to neznamená, že fólia sa po niekoľkých rokoch rozpadne, kľudne môže vydržať nalepená aj dlhšie. Zaleží aj od toho ako sa o fóliu budete starať (umývanie, voskovanie, atď.)


Táto životnosť sa väčšinou vzťahuje práve na stálosť farby

Častokrát sa stáva, že výrazné farby ako napr. červené, alebo rôzne metalické či perleťové farby majú kratšiu živostnosť obvykle iba 2 roky, keďže na tieto farby silnejšie vplýva slnečné žiarenie. 


Niektoré pigmenty blednú pomalšie, preto výrobcovia uvádzajú pre niektoré fólie rôznu dobu životnosti.
Dokonca výrobcovia udávajú rôznu dobu v spôsobe inštalácie horizontálne alebo vertikálne (vo väčšine prípadov je rozdiel okolo 50%).
Nakoľko, ak fóliu inštalujete na miesta ako strecha, kapota,...tak na tieto miesto svieti slnečné žiarenie podstatne viac ako na boky auta alebo nárazníky. A teda je aj životnosť dlhšia.


Odolnosť voči poveternostným podmienkam je veľmi dobrá, fólia je vode odolná. Z osobnej skúsenosti viem, že vydržala aj teploty v zime, keď bolo -30 stupňov. Rovnako tak v lete horúčavy, kedy na kapote môže byť aj +50 stupňov. Fólia sa nezačala odlepovať, nebadať ani žiadne známky poškodenia.

Viac o životnosti fólie a ďalších jej vlastnostiach sa dozviete v článku liata vs. polymérická fólia.

 

10. Dá sa fólia nahrievať a naťahovať?

 

Všetky fólie majú uvedené v popise, či sa dajú nahrievať alebo nie. 

Väčšina našich fólií v ponuke sa dá nahrievať a po nahriatí sa dajú naťahovať podľa potreby. Pri nahrievaní však treba dávať pozor, aby ste fóliu nespálili. Treba preto fóliu nahrievať postupne zo vzdialenosti cca 7-10cm. Ak cítite, že sa fólia začína naťahovať, prestaňte nahrievať a môžete s ňou pracovať. 

Ak fóliu nahrejete viac ako je potrebné, nechajte ju chvíľu vychladnúť. Nenaťahujte ju medzitým.

 

11. Aké sú výhody fólií?

 

Fólia na aute môže poslúžiť ako ochrana laku či už pred kamienkami, alebo pred slnečným žiarením. Pretože ak budete chcieť svoje auto niekedy predať, tak pod fóliou sa bude nachádzať lak v takom istom stave ako pred lepením, nevyblednutý a nepoškrabaný. 

Fóliou na aute sa odlíšite od ostatných, doprajete Vášmu autu presne takú farbu ako by ste chceli. Vaše auto sa tak stane jedinečné a výrazné. O to predsa pri tuningu hlavne ide, o prispôsobení si svojho auta presne podľa svojich predstáv. Je to spôsob ako vyniknúť z davu. 

Auto po búračke máte síce opravené, ale jednotlivé diely nemusia mať rovnakú farbu. Polepom ich jednoducho zladíte. Prípadne máte poškrabaný lak a jednotlivé diely by potrebovali prelakovať. Lakovanie auta však nie je lacná záležitosť, fólie sú lacnejšie a rovnako spĺňajú účel. Okrem toho ak si auto nanovo nalakujete, ľahko sa môže stať, že Vám opäť nejaký neprajník poškrabe lak. Ak Vám poškrabe fóliu, tak sa jednoducho vymení len fólia na jednom diely. 

Takisto fólie môžte použiť na prekrytie hrdze, avšak miesto s hrdzou najprv treba poriadne očisťit, prebrúsiť a pred gitovaním(tmelením) odmastniť napr. technickým liehom. Následne naniesť git, prebrúsiť do hladka, znovu očistiť. Po vytvrdnutí gitu, môžte fóliu aplikovať, pekne zamaskuje hrdzu, praskliny, a iné nedokonalosti laku.  

 

12. Môže sa fólia umývať a ako ju najlepšie umývať?

 

Prvý týždeň po nalepení fólií sa neodporúča chodiť do umyvárky, ale po tejto dobe už bez obáv môžete

Fólia je odolná, nepoškodí sa, neodlepí sa. Kefy sa neodporúčajú kvôli možnosti poškrabania, wapku používať môžte, ale dodržujte väčší odstup.

Všetky fólie sú umývateľné, najvhodnejšie je však ručné umývanie

Fólie môžete aj voskovať (odporúčame používať špeciálne vosky pre fólie), dokonca aj leštiť, no leštenie fólií zatiaľ vykonáva málo ľudí.